فیلتر شنی چیست و چه کاربردی دارد؟

ساده ترین تعریف فیلتر شنی

فیلتراسیون با شن یکی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین راه های تصفیه آب است. فیلتر شنی که نوعی فیلتراسیون دانه‌دار است، بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد. این فیلترها ارزان هستند و طول عمر بالایی نیز دارند.

از این رو در این مطلب به طور مفصل درباره انواع فیلترهای شنی، نحوه کار، مزایا و معایب آن‌ها صحبت می‌کنیم. در ادامه همراه فریجاب باشید.

فیلتر شنی چیست؟

همانطور که همه ما در طبعیت دیده‌ایم، آب با عبور از بستر ماسه تصفیه می‌شود. بنابراین با الهام از این فرآیند، فیلترهای شنی ساخته شده‌اند و نسبت به سایر راه های تصفیه آب، روش مقرون به صرفه‌تری دارند. فیلترهای شنی در واقع نوعی مخزن محسوب می‌شوند و دارای دریچه ورودی و خروجی و نازل‌هایی با روکش ماسه و سیلیس هستند. ذرات معلق در آب، از فیلتر و نازل پوشیده شده از دانه‌های ماسه، عبور می‌کنند و نهایتا در خروجی آب تمیز و تصفیه می‌شود.

نحوه کار فیلتر شنی

فیلتر شنی برای حذف مواد معلق و همچنین ذرات شناور و قابل غرق‌شدنی که در آب وجود دارند، استفاده می‌شود. آب آلوده به صورت عمودی از ماسه یا شن عبور می‌کند و این ذرات از طریق روش جذب، جدا می‌شوند. اگر فشار زیادی بر روی فیلتر وجود داشته باشد، باید آن را شستشو دهید.

بین فیلترهای پیوسته و ناپیوسته می‌توان تمایز قائل شد. در فیلترهای پیوسته (اغلب فیلترهای رو به بالا)، ماسه‌ی آلوده برداشته می‌شود. سپس می‌توانید آن را شستشو دهید و مجددا به طور مداوم مورد استفاده قرار بگیرد، بدون این که فرایند فیلتراسیون قطع شود.

فیلترهای ناپیوسته (فیلترهای رو به پایین) متوقف می‌شوند و در جهت مخالف، عمل شستشو را انجام می‌دهند. حباب‌های هوا در بستر ماسه دمیده می‌شوند تا به دور خود بچرخند. سپس آب تصفیه شده در جهت مخالف از بستر فیلتر عبور می‌کند. در این بخش مواد و ذرات آلوده رها می‌شوند و به همراه آب، شسته شده و دور می‌شوند. سپس می‌توان فرآیند فیلتراسیون را از سر گرفت.

نحوه کار فیلتر شنی به دو شکل فیلتراسیون سطحی و فیلتراسیون عمقی است. فیلتر سطحی، شامل جمع‌آوری ذرات بالای بستر فیلتر است. این ذرات به طور مشترک یک توده‌ی متخلخل و بزرگ را تشکیل می‌دهند که قادر است ذرات جدید را به روش بسیار موثری جمع‌آوری کند. فیلتراسیون عمیق، شامل ذرات کوچک‌تر است که جمع‌آوری آن‌ها دشوارتر است و با جذب به ذرات ماسه متصل می‌شوند. در صورت شستشوی معکوس، آلودگی ناشی از فیلتراسیون سطحی در مقایسه با خاک ناشی از فیلتراسیون عمیق، راحت‌تر از بین می‌رود.

بک واش فیلتر شنی (شستشوی معکوس)

برای تمیز کردن شن و ماسه، فیلتر شنی نیاز به شستشوی عقب (دستی یا خودکار) دارد. شستشوی معکوس فیلتر شنی جریان آب را در ماسه معکوس می‌کند. این کار از قسمت‌های جانبی در پایین شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند و بیشترِ ذرات را جمع‌آوری می‌کند.

هنگامی که به بالای فیلتر راه پیدا کرد، سپس به بخش ضایعات ارسال می‌شود. یعنی این ذرات دفع می‌شوند و به قسمت آب تمیز بر نمی‌گردد. شستشوی معکوس را می‌توان در عرض چند دقیقه به پایان رساند و فرایند سخت و زمان‌بری نیست. پس از اتمام چرخه شستشوی معکوس و شستشوی سیستم، ماسه‌ی تمیز می‌تواند بار دیگر فرآیند فیلتر کردن آب را دوباره آغاز کند.

ساختار یک فیلتر شنی

فیلترهای شنی در همه اشکال، اندازه‌ها و مواد مختلف ساخته می‌شوند. رایج ترین فیلترهای شنی، عمودی شکل هستند و در انتهای آن‌ها یک لنز قرار دارد. بدنه فیلترهای شنی از مواد مختلفی ساخته شده است که رایج‌ترین آن‌ها بدنه‌های فلزی، فایبرگلاس و بتنی هستند. بدنه‌های فلزی این تجهیزات از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده و نوع بتنی که بیشتر برای پالایشگاه‌های با ظرفیت بالا استفاده می‌شود، از بتن بوده و بسیار محکم است. فیلترهای فایبرگلاس از کامپوزیت‌های فشرده ساخته می‌شوند و به عنوان فیلترهای ماسه‌ای FRP نیز شناخته می‌شوند.

انواع فیلتر های شنی

یک نکته بسیار مهم در طراحی فیلتر شنی، نیرویی است که باعث عبور آب از نازل می‌شود. بر این اساس و با توجه به میزان فشار وارد شده به آب برای عبور از فیلتر، فیلترهای شنی را می توان به چند گروه کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • فیلتر شنی کند

این نوع فیلتر شنی در طبیعت رایج است و بدون هیچ گونه فشاری کار می‌کند. همه ما فرآیند تصفیه آب را در کنار رودخانه و جویبارها دیده‌ایم. عبور آب از بستر ماسه با سرعتی کاملا طبیعی و آرام، آبی تصفیه شده تولید می‌کند. به دلیل سرعت بسیار پایین این گروه از روش های تصفیه آب، بیشتر برای محیط‌های صنعتی و خانگی که نیاز به آب تصفیه شده در آن‌ها کم است، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در تصفیه خانه‌های شبکه آب روستایی، فیلتر شنیِ کند می‌تواند یک گزینه مناسب و مقرون به‌صرفه باشد.

  • فیلتر شنی تند

این گروه از فیلترهای شنی و ماسه‌ای شباهت زیادی به نوع کند و آرام دارند و تنها تفاوت آن‌ها در سطح بستر ماسه‌ای است که آب از آن عبور می‌کند. برای عبور آب با فشار و سرعت بیشتر، بستری با شن کم و حدود ۴۰ تا ۱۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است. در نوع فیلتر شنی نرم، مساحت بستر آن حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ متر مربع در نظر گرفته می‌شود. یکی از مزایای این روش، سرعت بیشتر تصفیه نسبت به نوع کند است. البته باید توجه داشت که چون آب از یک بستر کوچک ماسه‌ای عبور می‌کند، سرعت کثیف شدن بستر ماسه‌ای افزایش می‌یابد و بنابراین نیاز به شستشوی بیشتری نسبت به نوع کند دارد.

  • فیلتر شنی تحت فشار و تند

فیلتر شنی تحت فشار، یکی از پرکاربردترین انواع فیلتر شنی است که بیشتر در محیط‌های صنعتی و حتی خانگی که نیاز به تصفیه سریعتر آب دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب با فشار بالا از پمپ عبور می‌کند و باعث می‌شود سرعت عبور آن از بستر ماسه و نازل‌ها افزایش یابد و در مدت کوتاهی خروجی آب تصفیه شده بسیار بیشتر از دو روش قبلی شود. رایج‌ترین نوع فیلتر فشار، فیلترهای استخر است که به طور گسترده در استخرهای خانگی و عمومی استفاده می‌شود.

معایب و مزایای استفاده از فیلتر شنی

مزیت اصلی فیلتر شنی، سیستم ساده‌ای است که در بسیاری از موارد می‌توان از آن برای به دست آوردن بازده مناسب، استفاده کرد. فیلتر شنی را می‌توان در مراحل مختلف مدیریت آب قرار داد، یعنی در مراحل پیش تصفیه، به عنوان فیلتراسیون جریان جانبی و به عنوان فیلتر اصلی به کار می‌رود. فیلتر شنی اغلب پسابی را تولید می‌کند که قابلیت استفاده مجدد دارد.

با این حال، گاهی اوقات برای بهبود عملکرد فیلتر شنی، باید مواد شیمیایی اضافه کرد. عیب فیلتر شنی، آب شستشویی است که هنگام تمیز کردن فیلتر ایجاد می‌شود. این آبِ بسیار آلوده، باید تصفیه و دفع شود. برای محدود کردن بار روی فیلتر، مرحله اولیه‌ی ته نشینی برای فاضلاب‌های دارای بار زیاد، اجرا می‌شود. در واقع بار فاضلاب همان مواد معلق و قابل غرق شدن در آب هستند. این به جلوگیری از شستشوی مکرر فیلتر کمک می‌کند.

کاربردهای فیلتر شنی

فیلترهای شنی در بخش‌ها و فرایندهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این بخش‌ها عبارتنداز از :

  • حذف آهن از آبهای زیرزمینی با استفاده از هوادهی و فیلتراسیون ماسه
  • تصفیه آب آشامیدنی و جلوگیری از مشکلات سلامتی
  • استفاده در استخرهای شنا برای تصیفه آب
  • استفاده جهت تصفیه آب شرب جهت مصارف خانگی
  • تصفیه نهایی فاضلاب، پیگیری رسوب فلزات، برای حذف آثار باقی مانده از لجن بر پایه فلز
  • تصفیه نهایی فاضلاب تولید شده در تولید آهن، فولاد و آلیاژهای غیرآهنی.
  • تصفیه فاضلاب حاوی شن و ماسه و ذرات رنگ در کارخانه های کشتی سازی
  • مورد استفاده در باغبانی گلخانه‌ای، به عنوان ضد عفونی کننده آب فاضلاب (فیلتر شنی کند)

هنگام خرید فیلتر شنی به چه نکاتی توجه کنیم:

برای اینکه فیلتر شنی شما بهترین عملکرد را داشته باشد، باید نکات زیر را در نظر بگیرید

  • اندازه و مقدار شن

هنگام خرید فیلتر حتما به اندازه ماسه‌ها دقت کنید. بسته به ظرفیت، اندازه و ابعاد مخزن، می‌توانید میزان و تعداد دانه‌های شن و بزرگی و کوچکی آن‌ها را تعیین کنید.

  • شستشوی معکوس

نحوه شستشوی معکوس و مدت زمان لازم برای انجام آن، موارد دیگری هستند که به شدت بر کارایی فیلتر شنی تاثیر می‌گذارند. لازم به ذکر است که روش شستشو و میزان فشار وارد شده به دستگاه باید به گونه‌ای باشد که بتواند حجم تخت را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

  • سرعت عبور آب

سرعت عبور آب از بستر نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر کارایی دستگاه داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع باید توجه داشت که هرچه فشار و سرعت عبور آب از بستر بیشتر باشد، قدرت تمیزکاری و حجم بستر بیشتر می‌شود.

قیمت خرید فیلتر شنی

همانطور که مطالعه کردید، فیلتر شنی یکی از واجب‌ترین تجهیزاتی است که در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هنگام خرید آن حتما به گارانتی و خدمات پس از فروش دقت کنید تا در صورت بروز خرابی، به مشکل برنخورید. ما در فریجاب بهترین و به روزترین دستگاه های تصفیه آب را به فروش می‌رسانیم. کارشناسان ما در تمامی مراحل نصب و راه‌اندازی هستند تا بهرین کیفیت را برای شما فراهم کنند. قیمت فیلترهای شنی با توجه به اندازه و کابرد هر کدام متفاوت است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاروه، با شماره‌های ۰۹۱۱۳۵۴۲۴۷۷ و ۰۱۱۳۳۱۱۶۶۹۹ تماس بگیرید.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*