آبهای زیرزمینی چگونه اتفاق می افتد ؟

آلودگی آبهای زیرزمینی

آب های زیرزمینی بخش زیادی از آب آشامیدنی کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین به عنوان یک منبع ضروری برای آبیاری و کشاورزی به حساب می‌آیند. از سموم دفع آفات و کودها گرفته تا فاضلاب و زباله‌ها، به زمین نفوذ کرده و باعث آلودگی آن می‎شوند.

اگر شما هم از استفاده‌کنندگان منابع آب زیر زمینی هستید، در ادامه همراه فریجاب باشید. ما در این مطلب علت آلودگی آب های زیر زمینی را بررسی می‌کنیم و راه‌های محافطت در برابر این آلودگی را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

منابع آلودگی آب های زیرزمینی

آب در برابر آلودگی آسیب‌پذیر است، زیرا به عنوان حلال جهانی شناخته می‌شود و می‌تواند طیف وسیعی از مواد را در خود حل کند. در حالی که این ویژگی برای آشپزی کردن مفید است، اما در محیط‌هایی با مواد سمی ایده‌آل نیست. مواد سمی از منابع مختلفی می‌توانند به آب‌های زیرزمینی نشت کرده، در آن حل شوند و باعث آلودگی گسترده آب شوند. برخی از اصلی ترین منابع آلودگی آبهای زیرزمینی در زیر توضیح داده شده‌اند:

  1. فاضلاب

هر نوع آب مصرفی را فاضلاب می‌نامند. این فاضلاب می‌تواند ناشی از مصارف خانگی‌ای مثل آب سینک، دوش و توالت، باشد یا به خاطر فعالیت‌های صنعتی باشد. همچنین زمانی که بارندگی نمک‌های جاده‌ای و مواد شیمیایی خودرو را از جاده به آب راه‌ها منتقل می‌کند، آلودگی اتفاق می‌افتد. مسئولین باید قبل از تخلیه آب به داخل آب راه‌ها، آلاینده‌هایی مثل عوامل بیماری‌ها، فسفر و نیتروژن را حذف کنند.

ولی با این حال حتی در کشورهای پیشرفته هم این فرآیند فقط بخشی از کل فاضلاب تولید شده را می‌تواند کنترل کند. شاید بتوان گفت بیش از ۸۰ درصد آن بدون تصفیه یا استفاده مجدد به محیط اطراف برمی‌گردد. حتی نگران کننده‌تر اینکه، سیستم‌های تصفیه فاضلاب با گذشت زمان کهنه و کم اثر می‌شوند و مقدار زیادی از آلودگی را آزاد می‌کنند.

  1. محل دفن زباله

سالانه مقادیر زیادی زباله شهری و صنعتی تولید می‌شوند که بخش اساسی آن‌ها دفن می‌شوند. معمولا محل دفن زباله به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر نشت آلاینده‌ها از نفوذ آن‌ها جلوگیری کند. قبل از تخلیه، سیستم‌های پیچیده‌ای از آسترها و لایه‌های محافظ گذاشته می‌شوند تا از نفوذ آلاینده‌ها به زمین و آلودگی آب های زیرزمینی جلوگیری شود.

با این حال، گاهی این تاسیسات هم کافی نیستند و شیرابه سمی از محل دفن زباله می‌تواند از طریق شکاف‌ها یا سوراخ‌های موجود در لایه دفن زباله، به داخل نفوذ کرده و به آب‌های زیرزمینی برسد. با این حال باز هم راه‌های غیر مستقیم‌تری برای ورود آلودگی به داخل زمین وجود دارند.

شایع‌ترین آلودگی مربوط به محل دفن زباله، از طریق حمل و نقل، رواناب و فعالیت حیوانات رخ می‌دهد. کامیون‌های حمل زباله هنگام انتقال مواد، زباله‌های جامد و خطرناک را نشت می‌کنند یا دچار تصادفاتی می‌شوند که منجر به عبور مواد آلوده به درون زمین می‌شود. باران نیز ممکن است موجب نفوذ آلودگی به داخل باشد. سرانجام، پرندگان زیادی از محل دفن زباله تغذیه می‌کنند، سپس به مکان‌های ثانویه پرواز می‌کنند و سمومی  که در محل دفن زباله جمع آوری کرده‌اند را با خود حمل می‌کنند.

  1. آلودگی هوا

دیگر علت آلودگی آب های زیرزمینی، آلودگی هوا است. زیرا آب‌های زیرزمینی بخشی از چرخه آب هستند و آلودگی‌هایی که بر سایر قسمت‌های چرخه تاثیر می‌گذارد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آب‌های زیرزمینی داشته باشد. به عنوان مثال، آلودگی هوا می‌تواند باران اسیدی تولید کند. این یک مشکل جدی برای منابع آب زیرزمینی است.

  1. سوخت‌ها

سوخت‌ها منبع دیگری از آلودگی هستند که می‌توانند از طریق چندین راه وارد منابع آب زیرزمینی شوند. یکی از راه‌های متداول که سوخت بر منابع آب زیرزمینی تاثیر منفی می‌گذارد، آلودگی هوا است. هنگامی که اتومبیل‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها، نیروگاه‌های زغال سنگ و عملیات صنعتی سوخت‌های فسیلی را می‌سوزانند، اکسیدهای نیتروژن را در هوا آزاد می‌کنند که به تولید باران اسیدی کمک می کند.

سپس باران اسیدی این اکسیدهای نیتروژن را به زمین برمی‌گرداند و آن را در آب‌های مجاور و در منابع آب زیرزمینی می شست. به همین ترتیب سوختی که از اتومبیل‌ها نشت می‌کند، پس از طوفان در  جاده شستشو داده می‌شوند. نفت برای تولید محصولات نهایی مانند بنزین و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. اغلب این فرایندها محصولات جانبی نفتی تولید می‌کنند که وارد سیستم‌های فاضلاب کارخانه می‌شوند و در صورت عدم پردازش اصولی، به طور بالقوه به محیط نشت می‌کنند.

  1. مواد شیمیایی

آلاینده‌های شیمیایی از انواع منابع مسکونی، کشاورزی و صنعتی ناشی می‌شوند. آلومینیوم، کلرامین، سرب، جیوه، رادیوم و اورانیوم، تنها چند نمونه از آلاینده‌های شیمیایی رایج در آب هستند. درضمن، رواناب مناطق صنعتی و کشاورزی یکی از رایج‌ترین راه‌هایی هستند که باعث ورود مواد شیمیایی و آلودگی منابع آب زیرزمینی می‌شوند.

  1. آفت کش‌ها

آفت‌کش‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که در زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و چمنزارها برای کنترل جمعیت آفات استفاده می‌شوند. با این حال، این مواد شیمیایی سمی می‌توانند از طریق رواناب وارد سیستم‌های آب زیرزمینی شوند. در حالی که همه آفات برای انسان خطرناک نیستند، ولی برخی از آن‌ها خطر ابتلا به سرطان و مشکلات باروری را افزایش می‌دهند و می‌توانند به چشم‌ها، کبد و کلیه‌ها آسیب برسانند.

  1. ضایعات حیوانی

زباله‌های حیوانی یکی دیگر از علل آلودگی آب های زیرزمینی هستند. این ضایعات از صنعت کشاورزی ناشی می‌شوند و متاسفانه جوامع توجه زیادی به این بخش نمی‌کنند. زباله‌های حیوانی که غالبا توسط فرآورده‌های لبنی و طیور تولید می‌شوند، به عنوان کود به کار می‌روند. با این حال، زباله‌های حیوانی می‌توانند به زمین نشت کرده و مشکلات مختلف بهداشتی ایجاد کنند. این زباله‌ها باکتری‌های بیماری‌زا دارند و برای سلامت آب و نهایتا سلامت انسان مشکل به وجود می‌آورند.

  1. آرسنیک

آرسنیک فلزی سنگین است که معمولا در سنگ‌ها، خاک و گیاهان مختلف یافت می‌شود. اما این منابع طبیعی به ندرت مشکل‌ساز می‌شوند. سطوح بالای آرسنیک در آب معمولا ناشی از فعالیت‌های انسانی است. به عنوان مثال، صنایع متعددی معمولا از ترکیبات و آفت کش‌های مبتنی بر آرسنیک استفاده می‌کنند و عملیات استخراج و احتراق زغال سنگ می‌تواند آرسنیک را در محیط آزاد کند. آرسنیک موجود در آب یک سطحی دارد و اگر از این مقدار بگذرد، باعث مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی می‌شود.

  1. رادون

رادون گازی بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌مزه است که از تجزیه رادیواکتیو طبیعی اورانیوم ناشی می‌شود. رادون اغلب در هوای داخل خانه وجود دارد و با تجزیه اورانیوم به خانه  انتقال می‌یابد. همچنین می‌تواند به زمین نفوذ کرده و در آب‌های زیرزمینی تجمع یابد. هنگامی که این آب به سطح می‌آید و مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن گاز رادون به هوا رها می شود. در حالی که تنها یک تا دو درصد رادون از طریق این روش وارد جو می‌شود، هنوز هم برای سلامتی انسان خطرناک است.

خطرات آلودگی آب های زیرزمینی

آلودگی آب برای سلامتی انسان خطرناک است. در سال ۲۰۱۵، آلودگی آب باعث مرگ ۱٫۸ میلیون نفر و بیماری حدود ۱ میلیارد نفر شد. حتی شنا در آب‌های آلوده می‌تواند خطراتی را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد و جوش‌های پوستی، خارش چشم، عفونت‌های تنفسی و هپاتیت را به وجود بیاورد. به طور کلی اثرات آلودگی آب های زیرزمینی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

  • اثرات حاد: اثرات حاد ظرف چند ساعت یا چند روز پس از تماس با آلودگی ایجاد می‌شوند. این اثرات با قرار گرفتن طولانی و شدید در برابر آلودگی به وجود می‌آیند. در بیشتر موارد، اثرات حاد موقتی هستند. زیرا بدن به سرعت با آن‌ها مبارزه کرده و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. با این حال می‌تواند برای فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، کشنده باشد.
  • اثرات مزمن: اثرات مزمن در دوره‌های طولانی ادامه می‌یابند یا اغلب تکرار می‌شوند. این اثرات ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی، رادیونوکلئیدها و مواد معدنی هستند. شناخته شده‌ترین این بیماری‌ها، سرطان است و مشکلات باروری و بیماری‌های کبدی، کلیوی، قلبی و ریوی نیز از عوارض شایع این اثرات مزمن هستند.

راه های حفاظت در برابر آلودگی آب های زیرزمینی

با وجود منابع بالقوه آلودگی و عوارض جانبی متعدد، لازم است برای محافظت از خود و دیگران کارهایی انجام دهید. در اینجا تنها چند روش برای جلوگیری و کاهش تاثیر آلودگی آبهای زیرزمینی ذکر شده است:

  1. فیلتر یا تصفیه آب: آب شربی که شما مصرف می‌کنید، از منابع آب های زیرزمینی یا سطحی تامین می‌شود. با نصب یک سیستم تصفیه آب از عدم وجود آلودگی اطمینان حاصل کنید. انجام این کار می‌تواند شما و خانواده‌تان را در برابر آلودگی‌ها محافظت کند و در عین حال بو و طعم آب را نیز بهبود ببخشد.
  2. بازیافت: زباله‌های بالقوه مضر مانند باتری، رنگ و روغن موتور را بازیافت کنید. آن‌ها را دور نریزید و مورد شتسشو قرار ندهید، زیرا ممکن است مواد شیمیایی سمی به منابع آب نفوذ کنند. در عوض، آن‌ها را برای بازیافت به محل دفع محلی مناسب ببرید.
  3. کارهای داوطلبانه: اگر نگران آلودگی آب های زیرزمینی هستید، گاهی باید برای رفع این مشکلات خودتان اقدام کنید. پروژه‌های پاکسازی، خرید برخی تجهیزات و اهدای آن‌ها، اعتراض و صحبت با مسئولین، می‌تواند توجه‌ها را به این سمت بکشاند.
  4. آزمایش آب: اگر از آب چاه استفاده می‌کنید، آن را به طور مرتب آزمایش کنید. در کل توصیه می‌شود که سالیانه منبع آب را آزمایش کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مطالعه کردید، منابع زیادی می‌توانند باعث آلودگی آبهای زیرزمینی شوند و زندگی شما را به خطر بیاندازند. بنابراین اگر به دنبال راهی برای تصفیه آب خود هستید، از کارشناسان فریجاب کمک بگیرید. ما طیف وسیعی از محصولات تصفیه آب را ارائه می‌دهیم که می‌توانند به مردم در حل مسائل مربوط به کیفیت آب کمک کنند. این تجهیزات با پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا طراحی می‌شوند و کیفیت بسیار خوبی دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره‌های ۰۹۱۱۳۵۴۲۴۷۷ و ۰۱۱۳۳۱۱۶۶۹۹ تماس بگیرید.

 

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*