آلودگی آب شرب، خطرات و هشدارها

آلودگی آب شرب

آلودگی آب زمانی اتفاق می‌افتد که یک قسمت از آب توسط مواد شیمیایی یا میکروارگانیسم‌ها آلوده می‌شود. آلودگی آب شرب می‌تواند باعث سمی شدن آن شود  و برای انسان و محیط زیست مضر باشد. آب یک منبع ضروری برای تمام زندگی روی زمین است. اگر منبع آب به هر دلیلی آلوده شود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی در انسان، مانند سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی شود.

ما در این مقاله علت آلودگی آب، چگونگی تاثیر آن بر سلامت انسان و آنچه مردم می‌توانند برای جلوگیری از آن انجام دهند را بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ فریجاب باشید.

آب شرب چیست؟

آب شرب، آبی است که برای انسان بی‌خطر است و جهت نوشیدن و مصارف خانگی دیگر مانند آشپزی، شستشو، حمام و دوش گرفتن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب شربی که برای نوشیدن است، در حالت ایده آل، باید شفاف، بی‌رنگ، بدون طعم و بوی نامطبوع باشد. همچنین نباید در آن مواد معلق، مواد شیمیایی مضر یا میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا دیده شوند.

به طور منطقی می‌توان انتظار داشت که آب شرب کمی از آلاینده‌ها را در خود جای دهد. برخی از سطوح آن قابل قبول است و ضرری برای ما ندارند. در واقع وجود آلاینده‌ها لزوما نشان نمی‌دهد که آب خطری برای سلامتی دارد. اما بعضی از این‌ها بسیار مضر هستند و  در مواقع شدیدتر می‌توانند خطر بزرگی برای انسان‌ها باشند.

بنابراین آلودگی آب شرب یک مسئله جدی زیست محیطی است که می‌تواند توسط بسیاری از آلاینده‌ها ایجاد شود. مصرف آن، ورود به آب آلوده یا شستشوی در آن، می‌تواند سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فردی هرگونه اثرات آلودگی آب را تجربه کرد، باید با پزشک خود مشورت کند. زیرا در صورت عدم پیگیری، مشکلات بسیاری را برای بدن به وجود می‌آورد.

آلودگی آب شرب چیست؟

آب یک منبع طبیعی است که همه موجودات زنده به آن نیاز دارند. آب پاک همچنین در تولید و توسعه اجتماعی و اقتصادی استفاده می‌شود. با این حال، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۲٫۲ میلیارد نفر از خدمات آب آشامیدنی سالم برخوردار نیستند. سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، موارد زیر را به عنوان حقایقی درباره آب شرب اعلام کرده‌اند:

  • بیش از نیمی از جمعیت جهان خدمات بهداشتی را با خیال راحت مدیریت نمی‌کنند.
  • حدود ۲ میلیارد نفر در کشورهایی با تنش آبی بالا زندگی می‌کنند، به این معنی که میزان آب موجود کمتر از مقدار مورد نیاز است.
  • کارشناسان تخمین می زنند که تا سال ۲۰۲۵، نیمی از جمعیت جهان در محیطی با تنش آب زندگی خواهند کرد.
  • حدود ۷۸۵ میلیون نفر، از خدمات اولیه آب آشامیدنی برخوردار نیستند.
  • از دهه ۱۹۹۰، آلودگی آب تقریبا در تمام رودخانه‌های آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا بدتر شده است.

منابع آلودگی آب شرب

گاهی از آب به عنوان حلال جهانی یاد می‌شود، زیرا بیشتر از هر مایع دیگری مواد را حل می‌کند. با این حال، این ویژگی بدان معنی است که آب به راحتی مستعد آلودگی است و آلودگی‌ها را با خود حمل می‌کند. در زیر تنها تعدادی از راه های آلودگی آب را ذکر می‌کنیم:

  1. فاضلاب و پساب

به طور کلی، آب بعد از استفاده به فاضلاب تبدیل می‌شود. فاضلاب می‌تواند از مصارف خانگی‌ای مثل آب توالت، سینک ظرفشویی یا دوش باشد. یا از طریق مصارف تجاری، کشاوری یا صنعتی تولید شود. همچنین این می‌تواند آب باران باشد که روغن، گریس، نمک جاده، زباله یا مواد شیمیایی را از زمین به آب راه‌ها می‌شوید.

سازمان ملل تخمین می‌زند که ۸۰ درصد فاضلاب بدون تصفیه یا استفاده مجدد به اکوسیستم باز می‌گردد. حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به امکاناتی مانند توالت یا دستشویی دسترسی ندارند. این سازمان همچنین دریافت که ۶۷۳ میلیون نفر آشکارا در خارج مدفوع می‌کنند. همین مسائل تا حد زیادی باعث آلودگی آب می‌شوند.

  1. کشاورزی

صنعت کشاورزی یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان آب شیرین است. در بسیاری از کشورها، کشاورزی منبع اصلی آلودگی رودخانه‌ها و نهرها است. یکی از راه‌هایی که کشاورزی باعث آلودگی آب می‌شود، بارش باران است. هنگام بارش باران، آلاینده‌هایی  مانند کودها، زباله‌های حیوانی و آفت‌کش‌ها، از مزارع به راه‌های آبی شسته می‌شوند و آب را آلوده می‌کنند.

آلودگی‌های حاصل از کشاورزی معمولا حاوی مقادیر زیادی فسفر و نیتروژن هستند که باعث رشد جلبک می‌شوند. این‌ها ماهی، پرندگان دریایی و پستانداران دریایی را می‌کشند و همچنین به انسان آسیب می‌رسانند. علاوه بر این، هنگامی که این جلبک‌ها می‌میرند، باکتری‌های تولید شده با تجزیه جلبک‌ها، اکسیژن موجود در آب را مصرف می‌کنند. این کمبود اکسیژن باعث ایجاد مناطق مرده در آب می‌شود که در آن ماهی‌ها نمی‌توانند زندگی کنند.

  1. پلاستیک و زباله

ما انسان‌ها تقریبا سالانه ۱٫۴ میلیارد تن زباله تولید می‌کنیم. از این ضایعاتِ سالانه، ۱۰ درصد شامل پلاستیک است. به دلیل استفاده گسترده از پلاستیک، مقدار بسیار زیادی زباله وارد اقیانوس می‌شود. پلاستیک و زباله می‌تواند به طرق مختلف وارد آب شود، مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ریزش زباله و مواد مختلف از کشتی‌ها
  • زباله‌هایی که از محل دفن زباله به اقیانوس ریخته می‌شوند
  • زباله‌هایی که افراد به داخل رودخانه‌ها ریخته‌اند و به دریا منتقل شده‌اند
  • زباله‌هایی که مردم به ساحل می‌اندازند

هنگامی که پلاستیک و زباله در آب قرار می‌گیرند، می‌توانند به زندگی موجودات دریایی و سلامت انسان آسیب برسانند. ماهی‌ها ممکن است سطل زباله را بخورند، آن را با غذا اشتباه بگیرند و در نهایت بمیرند.

وقتی پلاستیک به آرامی از هم جدا می‌شود، میکروپلاستیک‌ها به وجود می‌آیند. این‌ها قطعات کوچک پلاستیکی هستند که اندازه آن‌ها کمتر از ۵ میلی‌متر است. ماهی‌ها ممکن است از این ریز پلاستیک‌ها استفاده کنند و توسط انسان خورده شوند.

  1. آلودگی نفتی

آلودگی نفتی زمانی رخ می‌دهد که نفتکش‌ها محموله خود را داخل آب بریزند. با این حال، نفت می‌تواند از طریق کارخانه‌ها، مزارع و شهرها و همچنین از طریق صنعت کشتیرانی وارد دریا شود.

  1. زباله رادیواکتیو

زباله‌های رادیواکتیو می‌توانند هزاران سال در محیط زیست دوام بیاورند و دفع ایمن را با مشکل مواجه می‌کنند. در صورت دفع نامناسب، می‌تواند وارد آب شده و برای انسان، زندگی دریایی و محیط زیست خطرناک باشد. در حال حاضر، این زباله‌ها یکی از اصلی ترین دلایل آلودگی آب شرب هستند.

  1. فرکینگ

فرکینگ فرآیند استخراج نفت یا گاز طبیعی از سنگ‌های متخلخل است. این تکنیک از مقدار زیادی آب و مواد شیمیایی تحت فشار بالا، برای شکستن سنگ استفاده می‌کند. مایع ایجاد شده توسط فرکینگ، حاوی آلاینده‌هایی است که می‌توانند منابع آب زیرزمینی را آلوده کنند.

خطرات آلودگی آب شرب برای سلامت انسان

آلودگی آب شرب، فقط بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. بلکه می‌تواند از راه‌های مختلفی مستقیما بر سلامت کامل انسان تاثیر بگذارد. برخی از مهمترین راه‌هایی که از طریق آن‌ها آلودگی در بدن نفوذ می‌کند، عبارتند از:

  1. بلعیدن میکروپلاستیک‌ها

یک فرد ممکن است از طریق آب آشامیدنی یا خوردن غذاهای آلوده دریایی، میکروپلاستیک‌ها را بخورد. در سال ۲۰۱۶، دانشمندان در خلیج توکیو تحقیقی را بر روی ماهی‌های آنچوی انجام دادند. نتیجه این بود که حدود ۷۷% دارای ریز پلاستیک در سیستم گوارشی خود بودند. همچنین این میکروپلاستیک‌ها در نمک و سایر اقلام غذایی نیز کشف شدند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است باعث ایجاد عدم ‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن شود. در ضمن، واکنش‌های التهابی و اختلالات متابولیک در انسان به وجود می‌آورند. با این حال، باز هم تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز هستند.

  1. مصرف آب آلوده به فاضلاب

سازمان جهانی بهداشت خاطر نشان می‌کند که در سطح جهان، حدود ۲ میلیارد نفر از منبع آب آشامیدنیِ حاوی آلاینده‌های مدفوع، استفاده می‌کنند. آلودگی آب شرب می‌تواند باکتری‌هایی مانند اسهال، وبا، اسهال خونی، تیفوئید، هپاتیت A و فلج اطفال را ایجاد کند. سالیانه کودکان زیادی بر اثر بیماری‌های ناشی از آشامیدن آب شرب نامناسب، جان خود را از دست می‌دهند.

  1. آب آشامیدنی حاوی ضایعات شیمیایی

آلاینده‌های شیمیایی مانند سمومِ دفع آفات کودها و فلزات سنگین، در صورت مصرف می‌توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. آب شرب آلوده باعث بثورات پوست، ریزش مو و خارش بدن می‌شود. میزان سرب در جریان خون کودکانی که این آب را می‌نوشند، دو برابر است. دیگر مضرات این سموم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سرطان
  • اختلال هورمونی
  • تغییر عملکرد مغز
  • آسیب به سیستم ایمنی و تولید مثل
  • مشکلات قلبی و عروقی و کلیوی

شنا کردن و دوش گرفتن با آب شرب آلوده نیز می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • بثورات
  • مشکلات چشم
  • عفونت‌های تنفسی
  • هپاتیت

راه هایی برای رفع آلودگی آب شرب

  • کاهش مصرف پلاستیک و بازیافت پلاستیک در صورت امکان
  • دفع صحیح مواد شیمیایی خانگی
  • مراقبت از خودرو برای اطمینان از نشت مواد مضر
  • اجتناب از استفاده از سموم دفع آفات
  • اطمینان از تمیز کردن زباله‌های برخی از حیوانات
  • انتخاب غذا و نوشیدنی مطابق با پایداری در طبیعت
  • توجه به وگانیسم و گیاهخواری
  • استفاده از تصفیه آب مناسب

دستگاه تصفیه آب برای رفع آلودگی آب شرب

در حال حاضر بهترین دستگاه های تصفیه آب، با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا به فروش می‌رسند و سلامت انسان‌های زیادی را حفظ می‌کنند. این دستگاه‌ها سایزهای مختلفی دارند و درجه تصفیه کردن آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. بعضی از فیلترها برای مصارف خانگی کافی هستند، ولی برای تصفیه شهرها و مناطق دیگر، باید از دستگاه‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع دستگاه های تصفیه آب با فریجاب در ارتباط باشید. ما بهترین دستگاه‌های تصفیه را عرضه می‌کنیم و پروژه‌‌های موفقی را در سرتاسر کشور به پایان رسانده‌ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره‌های ۰۹۱۱۳۵۴۲۴۷۷ و ۰۱۱۳۳۱۱۶۶۹۹ تماس بگیرید.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*